کلمه مورد نظرتان را تایپ کنید:

گوگل یاهو ام اس ان

مرکز برترین کدهای جاوای فارسی

تبدیل به صفحه خانگی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زمان حضور شما:
پتروشیمی اراک - جام پلیمر(کامپوزیت.پلاستیک.لاستیک.الاستومر)دانشگاه داراب
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه بنده ای از امّت من برادرش را در راه خدابه لطفی بنوازد، خداوند، خدمتگزاران بهشت را به خدمتش در خواهد آورد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
کل بازدیدها:----116168---
بازدید امروز: ----9-----
بازدید دیروز: ----6-----
پتروشیمی اراک - جام پلیمر(کامپوزیت.پلاستیک.لاستیک.الاستومر)دانشگاه داراب
 
 
  • درباره من
    پتروشیمی اراک - جام پلیمر(کامپوزیت.پلاستیک.لاستیک.الاستومر)دانشگاه داراب
    سجاد شفیعی
    دانشجوی رشته مهندسی پلیمر
  • لوگوی وبلاگ
    پتروشیمی اراک - جام پلیمر(کامپوزیت.پلاستیک.لاستیک.الاستومر)دانشگاه داراب

  • مطالب بایگانی شده
  • لینک دوستان من
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • آوای آشنا
  • مجتمع پتروشیمی اراک
    نویسنده: سجاد شفیعی شنبه 86/12/11 ساعت 9:53 صبح

    مجتمع پتروشیمی اراک

     

     

    نگین سبز

    ستاره ای درخشان در قلب ایران زمین،اختری تابناک که خواب به چشمانش راه ندارد.در سپیده دم عصر شکوفایی صنعت در ایران،در بهمن ماه سال 1372،یعنی زمانی که اولفین اول به بهره برداری رسید،مجتمع عظیم پتروشیمی اراک به مثابه یک آرزوی دیرینه،برای تبدیل نفت خام به فرآورده های پتروشیمی،فعا لیت خود را آغاز کرد و سال به سال واحد های جدیدی برای تولید محصولات جدید تربه آن اضافه شد.

    پتروشیمی اراک در جوار پالایشگاه هفتم،در جلگه ای وسیع،در فضایی به مساحت 750 هکتاربه عنوان یکی از مهمترین صنایع زیر بنایی کشوراحداث شد و همه ساله واحد های تولیدی جدید تری برای توسعه و گسترش دامنه فعالیت به آن اضافه شد.

    22 کیلو متری جاده اراک به بروجرد که تا سال 1368 مرکزی فاقد گیاهان سبز بود.اما امروزه به جایگاه یکی از صنایع استراتژیک ایران تبدیل شده است.

     

    خوراک اصلی این مجتمع عظیم نفت های سبک و سنگین ،گاز طبیعی و آمونیاک است.

    نفتا خوراک اصلی مجتمع پتروشیمی اراک است که 70در صد آن توسط یک خط لوله 8 اینچی یه طول 260 کیلومتراز پالایشگاه اصفهان می آید تا در واحد الفین ملکول های آن شکسته شود اما 30 درصد مابقی نفتای مورد نیازاز پالایشگاه اراک تامین می شود.

    اگر الفین اول که برای صنایع ایران یک تجربه جدید بود در سال 1372 با حضور مهندسین و کارشناسان ایرانی یه ثمر نمی نشست آن ها هرگز نمی توانستند به چنان تجربه ای دست یابند که چند واحد الفین دیگر را نصب و راه اندازی کنند به گونه ای که امروزه بعد از گذشت زمان کوتاه شاهد احداث الفین های  نهم و دهم درمناطق مختلف کشور هستیم.

    در اتاق کنترل واحد الفین تمام پارامتر های فیزیکی ،مکانیکی و شیمیایی با پیشرفته ترین ابزار نظاره می شود.

     

    اتیلن C2H4 یعنی اولین محصول واحد الفین اساس و پایه تولید محصولات بعدی است.

    تخصص،تکنولژی تلاش و تحقیقات علمی در کنارمدیریت جوهره وجودی مجتمع اراک را تشکیل می دهد .

    در واحد  utility سرویس های جانبی  مانندآب، برق،بخار،هوا،اکسیژن،نیتروژن و برج خنک کننده تامین می شود.

     

    مدیریت ،برنامه ریزی و اجرای دقیق برنامه های توسعه باعث گردید تا زمانی که شرکت وارد بازار بورس شد همه ساله ارزش سهام آن  به افزایشی چشمگیر دست یابد.درسال 1379 یعنی در مدت 12 ماه ارزش سهام پتروشیمی اراک در بازار بورس تهران تقریبا دو برابر شد.همچنین در سال 1379 حجم تولید برای 9 قلم از محصولات حتی از مقدار پیش بینی شده در برنامه تولید بیشتر بود.

     

    مجتمع پتروشیمی اراک توانسته است با استفاده از تخصص و تجربه 4100 نفر نیروی کار رسمی و پیمانکاری بدون حضور یک نفر خارجی چرخ یکی از مهمترین صنایع پتروشیمی کشور را در تمام مدت شبانروز و بدون تعطیل به حرکت در آورد تا نه تنها نیاز کشور را به واردات به حداقل برساند بلکه به جای صدور نفت خام که قیمت چندانی در بازار های جهانی ندارد آن را به محصولات پتروشیمی تبدیل کند که گاهی با 5 برابر ارزش افزوده به کشور های دیگر صادر می شود.

     

     

     

    نه تنها کشور های آسیایی نظیرچین ،ژاپن ،کره ،مالزی ، سنگاپورو نیز کشور های صاحب نفت  در حوزه خلیج فارس بلکه کشور های اروپایی مانند آلمان، انگلستان ،ایتالیا ،هلند،اسپانیاو بلژیک  خریدار محصولات پتروشیمی اراک هستند و این بدان معناست که کیفیت محصولات در رده استاندارد های معتبر جهانی جای دارد تولید محصولات متنوع و تامین نیاز های استراتژیک کشور، صادرات مازاد فرآورده ها همچنین مدیریت  تمام واحد های تخصصی به دست ایرانی ،همه و همه از افتخارات و برجستگی های مهم پتروشیمی اراک محسوب می شود.ظرفیت کامل تولیدات مجتمع پتروشیمی اراک بالغ بر1980000تن مواد پلیمری و شیمیایی جامد و مایع است.

    درجه بالای خلوص انواع محصولات  جامد و مایع در مجتمع پتروشیمی اراک دلیل اصلی موفقیت است.

     

    واحد های فرآیندی و تولید محصولات 17 واحد را شامل می شود:

    واحد اسید استیک موسوم به AA

    واحد استات وینیل موسوم به VA

    واحد پلی پرو پیلن موسوم به PP

    واحد پلی اتیلن سبک خطی موسوم به ALDPE

    واحد پلی اتیلن سنگین موسوم به HDPE

    واحد بوتادین موسوم به BB

    واحد پلی بوتادین رابر PBR

    واحد های دیگری مانند اکسید اتیلن ،اتیلن گلیکول ها،2- اتیل هگزانول ، بوتا کلر،آلا کلرهمگی محصولات متعددی را تولید می کنند که خود برای  5000 صنعت پایین دستی مواد حیاتی محسوب می شود.

     

    عوامل متعددی در موفقیت پتروشیمی اراک موثر بودند.بکار گیری سیستم کنترل پیشرفته موسوم به DCS ،PLC ، DAH، بکار گیری  تکنولژی و فن آوری جدید،استفاده از نیروی متخصص و کارآمد ،آموزش و بازآموزی نیرو های متخصص ،نصب راه اندازی و تعمیرات ادواری واحد های مجتمع و حتی ارائه خدمات کارشناسی ،راه اندازی و تعمیرات ادواری برای صنایع دیگر در سراسر کشور ، تولید محصولات متنوع و صادرات محصو لات مهم و منحصر بفرد با کیفیت بالا به بازار های جهانی همه و همه از مجتمع پتروشیمی اراک یک صنعت بالنده ساخته است.

     

    آزمایشگاه مرکزی و تمام آزمایشگاه های اختصاصی واحد های گوناگون نظارت مستمر دارد و خود نیز علاوه بر تجهیزات درون آزمایشگاهی قبل از مرحله تولید ،به هنگام تولید و قبل از پخش محصولات در بازار های مصرف و کیفیت و فرآیند تولید نظارت همه جانبه دارد.

    درآزمایشگاه گاز کروماتو گرفی اندازه گیری و تعیین مقدار دقیق کربن ،هیدروژن و نیتروژن که به اختصار CHN نامیده می شود،انجام می شود.

     

    بهداری و کلینیک برای مراجعات و  فوریت های پزشکی در تمام ساعات شبانروز آماده است.

    همچنین سازمان حفاظت از محیط زیست برای احداث 400000هکتار فضای سبز و تصفیه انواع پساب های صنعتی لوح سبز را به مجتمع داد.

     

    جامعه جهانی حفاظت از محیط زیست گواهی ایزو 14001را نیز به مجتمع اهدا کرد.

    برای نظام مدیریتی و کیفیت محصولات گواهی ایزو 9002 به مجتمع تعلق گرفت و شرکت معتبر  بین المللی BIE که بطور مستقل وضعیت شرکت های جهان را از نظر کیفیت محصولات و رضایت مشتریان بررسی می نماید تندیس طلایی کیفیت را به مجتمع داد.

    شهر مهاجران برای  کارکنان و خانوده آنان در 7 کیلومتری پتروشیمی اراک با امکانات رفاهی شهری شامل پارک ,مدرسه و دبیرستان ،مرکز خرید ،مهمانسرا ،مراکز تفریحی و ورزش ،سینما بانک ها ،مسجد و خلاصه هر آنچه که برای زندگی آرام مورد نیاز است احداث شد و همه ساله به امکانات زندگی شهری در این نقطه خوش آب و هوا افزوده می شود.

    مجتمع تفریحی و رفاهی توسکا در مازندران   در کناره در یای خزر به خانواده کارکنان صنایع ملی پتروشیمی بویژه پتروشیمی اراک اختصاص دارد که در ایام تعطیلات تابستان و ایام نوروز فصل بهارپیش از همیشه پذیرای کسانی است که در محیط کارشان باید تلاش خستگی ناپذیر را به ثمر برسانند.

     


        نظرات دیگران ( )


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • تغییر رمز
    [عناوین آرشیوشده]